top of page
  • SzerzÅ‘ képeJenei Szilvia

Hálaadás-napi sütőtökös pite (gluténmentes, vegán)

Hálás vagyok, hogy a családban mind relatíve egészségesek vagyunk - sose hittem, hogy ez ilyen nagy szó lesz valamikor... A házunkért, aminek kertje is van, és 15 perc sétával a parton lehetek. A pincéért, ami tele van a kertből származó finomságokkal :-) és a szuper konyháért, ahol mindenféle klassz kajákat tudok főzni. A munkámért, ami lehetővé teszi, hogy itt lakjak, ahol - és a kollégáimért, akik tök jó fejek! A barátaimért, akikkel, bár az idők járásának megfelelően mostanában leginkább online, de mindent meg tudok beszélni.

Hálás vagyok, hogy süt a nap, hogy van egy jó kávéfőzőm, és időm kávézni - részben, mert az USA-ban lakozó kollégák most két napig szabin vannak! Sőt, van, aki egész héten... :-) Ezt megünneplendő, megsütöttem az alább látható sütőtökös pitét, ami pont klassz lesz a délutáni kávé mellé, vagy holnap uzsonnára, vagy kb. bármikor - bár gyanítom, hogy elég hamar el fog fogyni...



A recept három korábbi összegyúrásából született: már évek óta sütöm a sütőtökös pitéket, de gluténmentest most először kellett készítenem. Tehát a töltelék már megvolt jóóó régóta.

A pite alapot is megsütöttem már többször, csak almával illetve körtével, úgyhogy gyakorlatilag csak össze kellett raknom az alapot a töltelékkel, s voilá! kész is vagyunk.


Az alap eredetije Andrási Nóritól származik (recept itt), amit kicsit átalakítottam: kihagytam a hajdina- és a kukoricalisztet, cserébe tettem bele egy kis cirokot, mert egyérszt picit édeskésnek érzem, úgyhogy jobban illik (szerintem) az édes süteményekhez, másrészt tök jó pékségillatot csinál sülés közben :-) A keményítőt is lecseréltem csupa tápiókára, mert a hajdina hiányában kevésbé lett rugalmas a tészta; tápióka keményítővel jobb az állaga.


Tehát először is a pitetészta: - 50 g kölesliszt

- 35 g cirokliszt

- 25 g barnarizsliszt

- 50 g tápióka keményítő

- 25 g olaj (én az IKEA-féle vaj-ízű repceolajat használtam, de bármilyen más zsiradék jó bele)

- 75 g víz

- 1 tk citromlé



Nóri módszerén felbuzdulva ezeket összerobotoltam: először a liszteket kevertem össze, aztán apránként adagolva a folyadékot. Szépen összeállt gyurmává; betettem a hűtőbe, hogy várjon a sorára.


Töltelék:

- 300 g sült tök (nyersen majdnem fél kg volt)

- 120 ml (növényi) tej, nekem most kókuszos rizstej volt, de mindegy neki. Lehet akár vaníliás is!

- 30 g kukorica keményítő

- 1 csomag vaníliás cukor (helyette lehet vaníliakivonatot és valamilyen édesítőt használni, vagy ha eleve vaníliás, édes a tej, akkor kihagyható)

- 1 tk fűszerkeverék, most mézeskalács volt itthon, de nyilván a tökös pite fűszer autentikusabb lett volna :-)

- díszítésnek dió, de ez persze elmaradhat, nem létszükséglet

A tököt a tejjel és a fűszerekkel, cukorral összebotmixeltem, s megkóstoltam, elég édes és fűszeres-e (az volt, de az egyik tök ilyen, a másik olyan, sose lehet tudni...). Hozzámixeltem a keményítőt, és kész is.


A sütőt befűtöttem 180 C-ra (légkeverés). A tésztát kivettem a hűtőből s belelapogattam-gyurmáztam a kisebbik tortaformámba, kis peremmel. Érdemes nagyjából egyenletesre gyurmázni, hogy egyszerre süljön át. Megszurkáltam egy villával, bedugtam a sütőbe, s 10 percig sütöttem. Mikor az megvolt, ráöntöttem a tölteléket, szépen ellapogattam egy kanállal, kidíszítettem a dióval, s visszatettem még 15-20 percre sülni. Számottevő színbeli változás nem fog bekövetkezni: amikor megszilárdult a krém, akkor van kész.



A felvágással sajnos meg kell várni, míg legalább langyosra hűl... :-) De abszolút érdemes!



Jó étvágyat!



Friss bejegyzések

Az összes megtekintése
bottom of page