top of page
  • Szerző képeJenei Szilvia

Kiskarácsony, nagykarácsony...

Frissítve: 2020. dec. 2.

Hihetetlen, de ez lesz a negyedik évünk idén, amikor növényevőként karácsonyozunk! Vegán karácsony! ki hitte volna ezt úgy 6-7 éve...? Mostanra kikísérleteztem néhány receptet (egészen pontosan azt, hogy az eredeti recepthez képest mit kell másképp csinálni, hogy gyorsabb, vagy nekünk finomabb legyen), megvannak nagyjából a családi kedvencek, szóval kezd kialakulni a rutin. Amit most persze jól felülír a vírushelyzet, úgyhogy valószínűleg nem megyünk sehová, hanem szépen meghúzzuk magunkat itthon, esetleg, ha úgy alakul, kerti forraltborozás még számításba jöhet a rokonságnál :-)



Pistával már nagyjából átbeszéltük, hogy ki mit szeretne. Ami tuti, hogy idén sem szeretném az ünnepet a konyhában tölteni, úgyhogy nagyrészt előre elkészíthető dolgokkal készülök.



Tavaly végre eljutottam Zitához főzőkurzusra is (ide: https://www.zizikalandjai.com/zizi-konyhaja). Már nagyon szerettem volna vele s nála főzni, tök jó tematikájú kurzusai vannak, s végül tavaly sikerült a karácsonyit összehozni. Jó hangulatú délelőtt volt, szerettem volna idén is menni, de nagyon máshol vagyok, mint Ő, úgyhogy nem fog összejönni... Sebaj, hátha jövőre!

Szerencsére a recepteket megosztotta a blogján is (rossz viszonyban vagyok a nem-elveszítendő papírokkal...), úgyhogy lehet idén is inspirálódni.


Szóval szerencsére van már pár ötlet, ami eddig bejött nálunk, illetve a vendégeknek is, akár hozzánk jöttek, akár mi mentünk, s vittünk kóstolót.

Jöjjenek tehát azok, amiket nagy valószínűséggel idén is elkészítek:


Előételnek rendszerint készül valamilyen kence, egy zöldfűszeres sajtkrém pl ilyen, csak fűszerekkel: https://www.exceedinglyvegan.com/vegan-recipes/dips-sauces-cheese/easy-vegan-cream-cheese és egy kamumájas - vagy kettő :-) Pl ilyen: https://www.youtube.com/watch?v=rkvXlgSmQ0w&ab_channel=BOSH.TV vagy ilyen: https://veganblog.hu/recept/vegan-nem-kenomajas/ - erre kis kókuszzsírt olvasztottam minimál juharsziruppal amolyan 'lezárásként', jó ötlet volt, finom lett!

A főétel vagy wellington a Bosh! fiúk receptje alapján (bocs a vacak fotóért :-D )

https://www.youtube.com/watch?v=PeUGghqmW48 és innen szoktam a krumplipüré és a kelbimbó ötletét is megvalósítani

vagy Zizi-féle lencsesült: https://www.zizikalandjai.com/2012/12/vega-karacsony-mazas-dios-lencsesult.html ezt a receptet én úgy egyszerűsítem, hogy miután megdaráltam a diót, simán utánadobálok mindent egyszerre a robotba, sőt, volt, hogy konzerv lencsét használtam (leöblítve), összeaprítom, s már mehet is a sütőpapírral kibélelt formába :-)

Szintén krumplipürével, kelbimbóval tálalom, és tavaly csináltam egy gesztenyés tölteléket is mellé, isteni finom volt, szóval idén sem fog kimaradni:


Karácsony másnapján, vagy a két ünnep között jöhet a káposzta: székelykáposzta, ha sietős: - fogok egy vegan grill magyaros szejtánt, átpirítom egy tapadásmentes serpenyőben, ráteszem a savanyúkáposztát, kis vízzel felöntöm, és fedő alatt addig főzöm, míg a káposzta megpuhul. Ha viszont nem kell sietni, és volt időm előre készülni, jöhet a töltöttkáposzta, szintén Zita receptje alapján: https://www.zizikalandjai.com/2015/11/retro-toltott-kaposzta-vegan.html

Ez pedig már a szilveszteri kocsonya, tökbélből készült 'húsleves' jó sok fokhagymával, és agar-agarral kocsonyásítva. Friss kenyeret ettünk hozzá, és kis citromlével is meglocsoltam, mert úgy még finomabb!


Újévre pedig csakis lencse! nehogy ezen múljon a meggazdagodásunk... Lencsefőzelék helyett általában lilahagymás-joghurtos lencsesalátát csinálok, az finom hidegen, langyosan, mindenhogy, és mindenki akkor eszik belőle, s annyiszor, amikor épp kedve támad rá. És mint látható, ha nagyonnagyon igyekszem, szépen be tudom göndöríteni a sült virslit is - az a trükkje amúgy, hogy be kell vagodsni, viszonylag kicsi serpenyőben sütni, és sülés közben egy fakanállal odatartani a serpenyő oldalához, hogy begörbítse. Azért hétköznap ilyesmivel nem szoktam szórakozni...


És persze nincs karácsony sütik nélkül! A datolyagolyó mindenféle verzióban népszerű szokott lenni (kivéve tesóméknál, ők nem szeretik). Karácsonyra általában kicsit kidíszítem, hogy mégse legyen az az összedobálós-érzete a dolognak, vagy karobporba hempergetem. A gyümölcskenyér Szafi alapból van, az eredetihez képest kétszeres mennyiségű aszalt gyümölccsel, és a tetejére szoktam tenni egy narancsos mázat: porcukrot kikeverek narancslével és a narancs reszelt héjával. Bejglit néha sütök, de csak ha nagyobb vendégség várható. Ha előreláthatólag csak egy-egy rúd fog elfogyni, akkor inkább veszek - ami eddig a legfinomabb volt, az a budapesti Fill Good pékség bejglije, a diós a pici sárgabarcklekvárral zseniális! Idén még nem tudom, mi lesz bejgli-fronton, mert előreláthatólag nem megyünk Budapestre, de az tuti, hogy éhen halni nem fogunk :-)


bottom of page