top of page
  • Szerző képeJenei Szilvia

Nagyon céklás spagetti (gluténmentes, vegán, véletlenül teljesértékű)

Frissítve: 2022. nov. 11.

Andrási Nóri új könyvében (itt írtam róla) van egy tésztarecept, amihez sütőben sült zöldségeket párosít, nekem meg van egy régesrégi tésztaszósz-receptem random levelekből - gondoltam, kombináljuk össze a kettőt, hátha jó lesz! Így fel tudom használni a cékla összes alkotórészét, semmi se megy veszendőbe, és kis szerencsével még finom is lesz. És tényleg! De hogy ez nekem miért nem jutott korábban eszembe...?!


Mivel a cékla azon kevés növények egyike, ami hajlandó megteremni nálunk is, de még piacon, boltban is viszonylag olcsó, igyekszem minél több formában beilleszteni a menübe: szokott lenni céklakrémleves, vöröslencsés céklaleves (ez darabos), sütőben is szoktam sütni és a leveleket is igyekszem felhasználni. Ha már nem permetezzük, együnk mi is belőle, ne csak a bogarak...



Sütőben sült zöldségről lévén szó, akkor érdemes nekifogni, ha amúgy is sütök, vagy lehet sütni nagyobb mennyiséget mindenféle zöldségből, s felhasználni a maradékot pl. a másnapi ebédhez.

Gluténmentes tésztával és növényi tejszínnel gluténmentes és vegán lesz, 100% teljeskiőrlésű lisztből vagy 100% hüvelyeslisztből készült tésztával és pl. házi kesutejszínnel teljesértékű.

Hozzávalók 2 adaghoz:

- 20 dkg száraztészta

- 2 teniszlabdányi cékla a levelével együtt

- 1 gerezd fokhagyma

- 1.5 dl tejszín (ne legyen édesített!

- 1 ek balzsamecet

- 1 mk római kömény

- 2 tk sörélesztőpehely

- só, bors



A cékláról levágom a leveleket, de nem dobom ki, csak a nyamvadtakat! A gumót meghámozom, kockákra vágom (kötényben, mert erősen fest...).

A sütőt befűtöm 190 fokra (légkeverés), s egy tepsit kibélelek sütőpapírral.

A céklakockákat megszórom római köménnyel, pici sóval, ráöntöm a balzsamecetet, s jól összekeverem. Elegyengetem a tepsin, s beteszem a sütőbe. Kb. fél óra alatt megsül, addig elkészítem a tésztát meg a szószt.


Tehát tésztát odateszem főni.


A cékla száráról letépkedem a leveleket, ha nagyon nagyok, össze is vagdosom kicsit, kb. falatkányi darabokat kell kapjak. A szárat is összevagdosom kb. 1-2 centis darabokra, s egy tapadásmentes serpenyőben, pici vizet alátéve kb. 5 percig párolom. Rányomom a fokhagymát, s még egy kicsit kevergetem, hogy a fogkhagyma is átmelegedjen. Felöntöm a tejszínnel, beledobom az összetépkedett leveleket, fűszerezem (pici só, bors, sörélesztőpehely) s addig főzöm, míg a szósz besűrűsödik, s a levelek megpuhulnak (kb. 5 perc).

A tészta közben már biztos megfőtt; a levéből 1 merőkanálnyit átmentek a tejszínes szószba, s a tésztát leszűröm. A kifőtt tésztát összemelegítem a tejszínes-céklaleveles szósszal.


Ha a sütőben is megsült a cékla, lehet tálalni!


A tésztát tányérokba szedem, ráteszem a sült céklakockákat, frissen őrölt borssal még megszórom (csak hogy szép legyen :-)), és kész is!



Jó étvágyat!


bottom of page