top of page
  • Szerző képeJenei Szilvia

Olcsó gyümölcsjoghurt növényekből... tessék?! :-)

Ennek a receptnek a cseresznyés verzióját facebookon már korábban megosztottam, és magam is meglepődtem, mekkora sikere lett - így aztán úgy döntöttem, megőrzöm az örökkévalóságnak (legalábbis amíg a wix szerevere is úgy gondolja), s megosztom itt is.


Az első cseresznyés verzió után készült egy sárgabarackos is. Ne kérdezzétek, hogy melyik a finomabb, mert nem tudok választani :-) A cseresznyésbe fagyasztott cseresznyét tettem, a barackosba pedig natúran eltett sárgabarackot - mindkettővel jó lett.


sárgabarackos joghurt

Az egész úgy kezdődött, hogy Pistával bevásárolni voltunk, s megláttam a régi kedvenc Alpro gyümölcsjoghurtomat. Már régóta nem lehetett errefelé kapni, szóval borzasztóan megörültem neki, ami egészen addig tartott, míg rá nem tévedt a pillantásom az árcédulára: 489 Ft/150 g... Gyors fejszámolás: kettőnk reggelije kb. 1000 Ft-ba kerülne ezzel a joghurttal, még úgy is, hogy házi granolát s kertben termett (és eltett) gyümölcsöt eszünk hozzá. Nos, ezt tuti nem fogom megvenni!

Hanem majd inkább megcsinálom!

cseresznyés joghurt

Ehhez még hozzá kell tennem, hogy Andrási Nóri a közelmúltban megosztott egy új joghurtreceptet, amire azt írta, hogy sűrű és krémes, de első blikkre nekem túl sűrűnek tűnt, s nem volt kedvem kísérletezni vele. Van egy régebbi babjoghurt receptje is, azt szeretjük, és rendszeresen készül nálunk kesu-rizs joghurt, ami szintén finom, úgyhogy úgy gondoltam, megpróbálom a bab-kesu kombinációt, némi gyümölccsel megtámogatva. A bab azért volt kvázi létkérdés ez esetben, mert a babos alapú fermentált cuccok sokkal gyorsabban megérnek, mint a kesu-rizs pl, és mivel bennem volt a vezérhangya, hogy nekem

holnap reggel joghurtot KELL reggeliznem

fontos volt az időfaktor: legyen kész addigra, és hűljön is le! A kesut meg a krémesség érdekében tettem bele: a sima babjoghurt kicsit fapadosabb ízvilág, s én most az Alpro krémességére vágytam...

Mikor hazaértünk a vásárlásból, rögtön neki is fogtam (délután 6), és másnap reggel már vidáman kanalaztuk a joghurtunkat :-)


Ha már ott voltam, kiszámoltam, mennyi is az annyi (2023 januári árakon számolva):

- 60 g gyöngybab: 90 ft - 60 g kesudió: 360 ft - 1 csomag vaníliás cukor (igen, tudom, mindmeghalunk, de ez volt itthon, illetve így olcsóbb - szerintem az alproba se bourbon vaníliát tesznek...): 26 ft - 2 szem Jutavit 7+ probiotikum: 150 ft

ez eddig 626 ft, ehhez jön még az áramfogyasztás, a víz és a gyümölcs.

Asszem a víz elenyésző, az áram meg ugye attól függ, hogy melyik kategóriába esik az ember. Gyümölcs nekem a fagyóban volt, konkrétan két marék tavalyi cseresznye került bele, de bármi mással is működik: alma, körte (banán nem!), fagyasztott vagy befőtt gyümölcsök...

cseresznyés joghurtok reggel, a konyhapulton

Legyen mondjuk 1000 ft cakpakk az egész - ebből lett 5 db 180 ml-es üveg joghurtom, meg még egy pici!

Így már sokkal jobban fest a reggelink költségvetése :-)



Hozzávalók 1.3 literes nyuszikajagéphez (Vegital Silver) - a MIN jelig töltve ebből kb. 1 liter joghurt lesz, szóval Vegital Baby géphez is használható a recept nagyjából változtatás nélkül, csak akkor töltsétek a vizet a MAX jelig. Ha más gépetek van, akkor jöhetnek az aránypárok...


barackos joghurt összetevői a nyuszikajagépben

Az alaphoz:

- 60 g gyöngybab

- 60 g kesudió

- 1 tk vaníliás cukor

- csipet só (1/3 mokkáskanál)

- 2 marék fagyos cseresznye vagy egyéb gyümölcs

az érleléshez: - 2 kapszula Jutavit 7+ probiotikum vagy joghurtkultúra (utóbbival finomabb lesz, előbbi könnyebben beszerezhető és tárolható)

Elkészítés:

Az alap összetevőit mind beletettem a gépbe, feltöltöttem langyos vízzel a MIN jelig, s vártam pár percet, hogy a cserkó kiolvadjon, mert nem szabad fagyottat turmixolni vele. Természetesen ha valaki eszénél van, s időben kiveszi a gyümit a fagyóból, vagy friss gyümölcsöt használ, akkor ezt a lépést ki lehet hagyni - mehet bele sima csapvíz, s indulhat a móka.

Soy milk programon megfőztem, még forrón áttöltöttem a fermentáló tartályába, s kitettem a teraszra hűlni :-) ez megintcsak a 'mostazonnalderögtön' miatt volt szükséges, hogy hamar kihűljön.

a kész alap beoltva, mehet a fermentálóba

Amikor kézmelegre hűlt a cucc (a közepe is, nemcsak a széle, szóval tapogassátok az edény alját, ha az forró, akkor még nem jó!), belekevertem 2 kapszula Jutavit 7+ probiotikumot (kapszula szétcsavar, por beleszór, kézi habverővel alaposan átkever), s ment a fermentálóba 7 órára joghurt programon. Ez este 10-kor történt, úgyhogy beállítottam rá a hűtést: ne kelljen reggel 5-kor felkelnem, s áttenni a hűtőbe.




Reggelre szépen megjoghurtosodott, le is hűlt, lehetett reggelizni!


cseresznyés joghurt, granola, natúran eltett sárgabarack és cseresznye - minden házi

Ez a joghurt most mindenféle kütyüvel készült: Vegital Silver növényi tejfőző és szintén Vegital fermentáló. (Mégmielőtt: nem vagyok üzleti kapcsolatban a céggel, a fermentálót ráadásul használtan vettem, szóval ez itt nem a reklám helye, csak történetesen ezeket használom, mert szerintem jók :-)) Természetesen ezek nélkül is megvalósítható: a kesut és a babot beáztatva, másnap a gyümölccsel együtt agyonfőzve és egy erős turmixszal összeturmixolva elkészíthető az alap. Ezt beoltva aztán mehet egy mezei joghurtkészítőbe, vagy bármilyen egyéb megoldás bevethető, hogy kb. 40 fokon tudjon érni 7 órán keresztül, amikoris át kell tenni a hűtőbe, hogy ne romoljon meg.

Mindazonáltal azt gondolom, hogy masinák nélkül tuti nem fogtam volna neki akkor hirtelen :-) és tovább is tartott volna az ázatás miatt. De nem lehetetlen! és a jelen árakat figyelembe véve abszolút megéri az itthoni pepecselés.


Ha pedig ez a babos recept mégse jönne be, itt találtok még egyéb joghurtrecepteket.


Jó étvágyat!

Friss bejegyzések

Az összes megtekintése
bottom of page