top of page
  • Szerző képeJenei Szilvia

Sóska krémleves nyuszikajagépben

Frissítve: 2023. ápr. 30.

Előrebocsátanám, hogy a sóska az egyike azon kevés ételeknek, amiket nem tudom, minek találtak fel (másik ilyen az osztriga)... Szerintem kész szörnyűség, persze Pista ezzel semennyire nem ért egyet, őszerinte a sóska minden formában fantasztikus. Míg Budapesten laktunk a másodikon, ez a kérdés nem sűrűn került előtérbe: anyu néha főzött sóskát (magának, mert papa is hasonlóan vélekedik róla, mint én, sőt, tesóm, és nagyi is világéletében ugyanezt gondolta), s akkor adott Pistának, és kb. ennyi. Aztán megvettük a házat, és nicsak, mi nő a kertben...? Sóska! Ráadásul a nyüves sóska évelő, és mivel Pista ennyire odavan érte, nem volt szívem kigyomlálni szegényt. És bár egyáltalán nem pátyolgatom, mégis minden tavasszal az első ehető dolog, amit a kertben szedni tudunk. (OK, állítólag a csalán is ehető, meg az ibolya, de ezeket mostanában nem tervezem megkóstolni, elég nekem a sóska...)



Mivel az teljes mértékben ki van zárva, hogy én sóskamártást egyek, kellett találni egy olyan elkészítési formát, amit minimum mindketten ehetőnek nyilvánítunk, esetleg még kicsit finomnak is. Karalyos Gábor óta tudjuk, hogy mindenből lehet fasírtot csinálni - én a krémlevesekkel vagyok így. Ha valamilyen zöldség nem akar elfogyni, csinálok belőle krémlevest! Így lett aztán a sóskából is krémleves.

Sikerült találnom egy olyan arányt és fűszerezést, ami ilyenkor tavasszal nekem is jólesik, Pista meg tesz a saját adagjába még némi cukrot, és ő is boldogan megeszi :-) Bónusz, hogy kis joghurttal nyáron hidegen is finom! Olyankor kicsit hígabbra csinálom, mert állás közben sűrűsödik.



Tehát a recept, 1.3-as géphez:

- 2 marék sóska - 90 g köles/hajdina/barnarizs, ami épp van itthon. Lehet akár kesudió is, azzal is finom krémes lesz - 1 tk zöldséglevespor, vagy fél leveskocka, vagy 1 tk szárított gyökérzöldségekből készült keverék (ez akár ki is hagyható, de úgy sóskább íze van, szóval én inkább teszek bele :-)) - 1 tk cukor vagy más édesítő (aztán aki akarja, még a tányérban megcukrozhatja) - pici só (kb. mokkáskanál, a levespor sósságának függvényében) - tálaláshoz natúr joghurt (növényi, tehenes, házi, bolti, mindegy, csak savanykás legyen, nem édesített)

A sóska levelét leszedem a száráról, s kb. falatkányi darabokra tépem. A kölest átöblítem. A robot aljába teszem a sóskafalatkákat, utána jöhet bele a köles, és a fűszerek. Feltöltöm vízzel a maximumig, és kása programon megfőzöm. Tálaláskor belekeverek egy kis joghurtot, s megszórom magokkal, vagy kenyérkockákkal.



Ugyanezt robot nélkül úgy csinálnám, hogy megfőzném a sóskát a kölessel és a fűszerekkel kb. bő liter vízben, s agyonturmixolnám. De ennyi energiát nem vagyok hajlandó a szerencsétlen sóskába fektetni :-)




bottom of page