top of page
  • SzerzÅ‘ képeJenei Szilvia

Tehén- és szűrésmentes tejek házilag

Frissítve: 2021. ápr. 16.

Mint már az előző bejegyzésben is írtam, a házi növényi tej készítése immár meglehetős hagyománnyá nőtte ki magát nálunk. Egyszerű, olcsó, abból van, amit belerakok (varázsszerek mellőzve), és könnyebben tárolok itthon 1 kg. rizst, mint az abból készülő tetemes mennyiségű növényi tejet.

Mióta megvan a Vegital tejkészítőm (aka nyuszikajagép, és ez nem szponzorált tartalom - sajnos :-)), 2 perc alatt beledobálom az alapanyagokat, felöntöm vízzel, gombot megnyomom, s a gép szól, ha kész. Itt jön még egy 2-3 perces művelet, nevezetesen a szűrés, és már mehet is a palackba a friss 'tej'. Persze ha tudom, hogy csak főzni vagy sütni fogok vele, van, hogy elsunnyogom a szűrést, de a kávémat nem annyira szeretem kis úszkáló izékkel fűszerezve... (Szűrleményhasznosításról itt írtam.)


És aztán jött az az igény, hogy csináljunk olyan tejet, amit nem kell szűrni! Már volt két jelöltem, a kesu és a szója, amikor Lívia barátnőm megosztotta velem a mandulalisztből készülő

mandulatej

receptjét. (innen is hálás köszönet!) Először tartottam tőle, hogy letapad, lévén, hogy ezek a gépek nem nagyon szeretik a liszteket, mi több, meg is fenyegettem szegény Líviát, hogy ha ez történik, elmegyek hozzá, megfojtom, aztán ellopom az ő nyuszikajagépét, de erre végül szerencsére nem került sor. Szép fehér és habosítható tej lett a végeredmény:

A recept annyira egyszerű, hogy nem is igazán lehet receptnek hívni: 1,3 literes tejfőzőbe tettem: - 50 g mandulalisztet (a zsíros fajtából) - 1 csipet sót - 1 tk cukrot Felöntöttem vízzel a maximumig, elindítottam egy soy milk programot, s mikor kész volt, áttöltöttem a palackba. A mandulalisztet 1350 ft-ért vettem 250 g-ot, ami 5400 ft/kg, ebből ugye elhasználtam 50 g-ot az 1.3 liter tejhez, ami literenként kb. 207 ft-ra jön ki. Ha ehhez hozzáadom a csipet sót, cukrot, áramot, vizet, még akkor sem nevezhető drága mulatságnak.


A másik, régebbi kedvenc a

szójatej,

granulátumból:

Mint látható, ez is kiválóan habosítható :-) Teljesen bolti szójatej íze van, meglehetősen semleges, szóval akár spenótba, akár zabkásához finom.

A recept pedig, szintén 1.3-as géphez: - 40 g szójagranulátum - 1 ek semleges ízű olaj, ami hidegen is folyékony - csipet só - tk cukor mindent beleszórok a gépbe, felöntöm vízzel a maximumig, és soy milk programon megfőzöm. Ennek az ára a szójagranulátum minőségétől függ, ha a legdrágább bio Alnaturából csinálom, akkor kb. 150 ft-ra jön ki egy liter, ha a sokkal olcsóbb Csuta márkájúból, akkor kb. 50 ft a literenkénti ár.


A legdrágább versenyző pedig a

kesutej

ami szintén elképesztően finom, és ha a bolti dobozos kesutej (pl. alpro) árát nézzük, még ez is olcsó:

A recept pedig: - 60 g kesudió - csipet só - 1 tk cukor Az elkészítése pedig szintén mint a fentieké: vízzel felöntöm maximumig, soy milk programon megfőzöm, slussz!

Persze ennek az ára is nagyban függ a kesudió beszerzési árától, aminek a kilója valahol 3.000 és 6.000 ft között van, tehát a kész tej literenkénti ára kb. 150 és 300 ft között alakul.


Szintén készülhet még szűrlemény nélküli tej hántolt kendermagból, de annak még nem mertem kiszámolni az árát, mert a kendermag 10.000 ft fölötti kilónkénti áron fut, szóval ez tényleg csak szökőévenként készül :-)


*Megjegyzés: mivel ezeket a tejeket csak a saját gépemmel próbáltam még megcsinálni, előfordulhat, hogy más gépek nem darálnak annyira, és minimál szűrésre mégis szükség van. Ezzel együtt a szűrlemény mennyisége elenyésző lesz egy klasszik rizs-kókusz tejhez képest.



bottom of page