top of page
  • Szerző képeJenei Szilvia

Almás céklakrémleves nyuszikajagépben - vagy nélküle (vegán, véletlenül teljesértékű)

Igen, tudom, már megint egy leves...?! Az a helyzet, hogy nem szeretem a leveseket. Ez most így ellentmondásnak tűnik, pedig nem az: mivel alapvetően nem szeretem a leveseket, kénytelen vagyok NAGYON FINOM leveseket főzni, hogy még én is megegyem... :-) ugye, hogy nincs itt semmi ellentmondás? (Alapvetően Pista miatt kezdtem levest főzni, egyrészt szereti, másrészt azt mondja, nem igazán lakik jól leves nélkül.)


Mint a múltkori posztban is említettem, a héten piac helyett a kertbe és a pincébe mentem (mázlista vagyok, tudom!). A pince momentán tele van almával, de ez jól is van így: minden évben annyi almánk terem, hogy 'összeérik' a következő évivel - rendszerint augusztusban szoktam eltenni almaszószt és almalekvárt az előző évről megmaradt, punnyatag példányokból, hogy legyen hely az új termésnek. A kert viszont már erősen a végét járja, bár még van egy is ez-az, de hát már november közepe van, szóval ne várjunk csodát...

Mindenesetre felkapkodtam még a maradék céklákat, s gondoltam, főzök belőle Nóri féle céklakrémlevest vöröslencsével. Aztán meggondoltam magam: nem volt kedvem a keleties fűszerezéshez, inkább valami selymesebbet, lágyabbat ettem volna.

Ilyenkor általában ácsorgok kicsit a hűtő előtt, körbejárok a spájzban, és erőst agyalok, hogy mit lehetne mivel, s hogyan? Ennek az agyalásnak a végeredménye lett most fent nevezett krémleves - tuti, hogy nem utoljára készült, ugyanis elképesztően finom! A cékla kicsit édeskés, földes ízét a fanyar alma tök jól ellensúlyozza, és kevésbé testes, mint a vöröslencsés verzió.



Az egyszerűség jegyében a nyuszikajagéppel csináltam (Vegital baby tejfőző automata), de persze kislábos-botmixer kombinációval is működik. 9 dl-es (egyébiránt most lesz leárazva egy előrehozott fekete péntek keretein belül!), ebből ketten ettünk, de csak mert Pista borzasztóan sok levest bír megenni :-) (6 dl-3 dl arányban osztottuk meg), szóval 3 adagnak is teljesen jó.

Sűrítésnek pedig szokás szerint kölest használtam. Lehetne krumplival vagy habarással is sűríteni, de nekem így egyszerűbb: a krumpli méretét, keményítőtartalmát nehezebb belőni, a köles meg mindig annyi, amennyi.


Tehát jöjjön a recept, ezúttal 0.9 literes géphez:

- egy maréknyi baby cékla, kb. 10 dkg, vagy sima céklából ugyanennyi

- egy savanykás alma

- 2/3 adagolópohár, vagy 3-4 evőkanál köles (kb. 40 g)

- só, bors, köménymag

- tálaláshoz joghurt, én házi növényit használtam, de bármilyen édesítetlen verzió jó hozzá.


A céklát megpucoltam, összevagdostam, az almát csak összevágtam, nem kellett pucolni. Mindent (cékla, alma, köles, fűszerek) beledobtam a gépbe, felöntöttem vízzel a max. jelig, és a smooth soup programon megfőztem. Ugyanez lábosban úgy nézne ki, hogy kb. 1 literre felöntöm, és néha megkeverve mindent puhára főzök, aztán turmixolom.



Tálaláskor tettem rá kis joghurtot, mert úgy finomabb :-) meg lehet rá szórni magokat, ropikenyeret, meg ami van otthon.


Jó étvágyat!

bottom of page