top of page
  • SzerzÅ‘ képeJenei Szilvia

Krumplis baguette (gluténmentes, vegán, kész lisztkeverék nélkül)

A kenyérsütés már egész jól megy szerencsére, úgyhogy úgy gondoltam, szintet lépnék kicsit, s jöhet a kifli, zsemle, baguette... (Kenyér receptet itt találtok)

Utóbbival régóta kacérkodtam, de minden jel arra mutatott, hogy vagy formázni lehet szépre, vagy megenni... Ha elég lágy a tészta ahhoz, hogy finom legyen kisütve, hajlamos lelappadni sütés közben, ha meg elég masszív, hogy megtartsa a formáját, akkor túl kemény és tömör lesz a végeredmény. Aztán

anyuéktól kaptam egy baguette-formát még tavaly névnapomra

ami egy csapásra megoldotta a lapos baguette vs. furkósbot problémáját!



Azóta folyton kísérletezem mindenféle receptekkel: volt már teljeskiőrlésű, magos, lila :-D és most lett egy majdnemfehér is. Gondoltam, klassz lenne valami gyorsan elkészíthető dolog, amiből a szendvics is finom, és lehet enni ebédhez (székelykáposzta!) is, szóval legyen relatíve sok héja, mint mondjuk a kiflinek, legyen kívül ropogós, belül pedig puha, és semleges ízű.


Valamint Andrási Nóri vöröslencsés kenyérreceptje óta tudjuk, hogy ha hüvelyeseket adunk a tésztához, szép piros lesz a kenyér héja :-)


Szóval adott volt, hogy legyen benne valamilyen hüvelyesliszt: mióta van egy malmom, kábé bármit meg tudok őrölni, úgyhogy az olcsóság és egyszerűség jegyében szórtam bele egy kis sárgaborsót. (No para, nem lesz betonfőzelék íze.) A semleges íz és a világos szín elérése érdekében adtam hozzá kölest, de ugyanez elkészíthető barnarizsliszttel is - úgy kicsit drappos lesz a baguette bele (fekete rizzsel pedig lila!), de nem vészes. S hogy annyira mégse legyen sima fehérkenyér-érzete, tettem hozzá még egy kis lenmagot is. Jól összefogja s rugalmassá teszi a tésztát, szóval könnyebb formázni, meg finom is.



Ami a formázást illeti, ez likacsos baguette-sütőformában kelt és sült is. Eredetileg a búzaliszteseket csak sütés előtt szokták beletenni, s akkor megsül a kérge, mielőtt a likacsokon kitüremkedne a tészta. Megfigyeléseim szerint a GM kenyerek viszont nem annyira szeretik, ha kelés után abajgatják őket, úgyhogy kibélelem a formát sütőpapírral, s eleve ott kelesztem, azzal együtt megy a sütőbe is. Nyilván meg lehet sütni sima lapon is, de akkor kicsit lapos lesz. Az ízén viszont szerencsére nem változtat, szóval forma hiányában is érdemes kipróbálni!


Nos tehát a recept:


lisztek, só, cukor, instant élesztő, útifűmaghéj, burgonyapehely

Hozzávalók:

  • 170 g köles(liszt), de jó hozzá a rizs is, ha a köles valamiért nem szimpi

  • 100 g sárgaborsó(liszt), vagy valamilyen hüvelyesbÅ‘l készült liszt, pl csicseri, vöröslencse

  • 3 csapott ek útifűmaghéj

  • 2 ek burgonyapehely

  • 1 ek lenmag (3-2-1! észrevettétek? :-))

  • 1 tk só

  • 1 tk cukor

  • 1 tasak szárított élesztÅ‘ vagy fél kocka friss

  • 150 g johgurt/kefír/fejföl, vagy ezek közül bármelyik növényi változata

  • 310 g kézmeleg víz, de ha van krumpli fÅ‘zÅ‘lé, az még szuperebb hozzá, úgyhogy ha netán krumplipüré, fÅ‘tt krumpli készül, érdemes eltenni a vizét, és a következÅ‘ sütésnél felhasználni.


Elkészítés:

A kölest, sárgaborsót és a lenmagot egy tálban összekeverem és megőrlöm a malomban. A kész liszthez hozzákeverem az összes többi száraz összetevőt: útifűmaghéj, burgonyapehely, cukor, só, szárított élesztő.

Egy másik tálban elkeverem a joghurtot a vízzel, aztán az egészet jó alaposan összekeverem. (Ha friss élesztőt használok, akkor azt is feloldom a langyos vízben, s úgy keverem hozzá a többi összetevőhöz.)

Ekkor még elég nedves a cucc, inkább nokedlitésztára hasonlít, de nem kell izgulni, pláne még több lisztet hozzátenni, mert akkor jön a furkósbot... az meg nem finom.


Pár perc várakozás után már kezd kenyértészta-jelleget ölteni, ilyenkor két lehetőségem van:

vizes kézzel egyengetve, liszttel beszórva ilyenek lesznek (sütés előtt, természetesen)
  • az egyik opció, hogy bevizezem a kezem, s úgy gyurmázom tovább a tésztát. Ennek elÅ‘nye, hogy nem kell olaj hozzá, és jópofa rusztikus baguette-ek lesznek belÅ‘le, de kicsit nehezebb formázni

  • a másik pedig, hogy beolajozom a kezem (nem kell agyon, csak hogy ne tapadjon hozzá a tészta - körmöket levágni, gyűrűt levenni!)

A tésztát 2 vagy 3 felé osztom, és igyekszem valamiféle rudakat formázni belőle. Vizes kézzel általában csak kettőt szoktam, mert eléggé tapad, akkor vastagabb és kicsit rusztikusabb felületű baguette-eket kapok. Ha az olajos verziót csinálom, akkor lehet 3 felé is osztani, s úgy kukacokat sodorni. Mint már említettem, a tészta meglehetősen lágy, de ez így jó! A sütőforma és a hosszában való megsodrás megakadályozza, hogy nagyon kilapuljon, de ha több lisztet tesztek bele, nagyon masszív lesz a tészta sütés után. Szóval csak ügyesen!


A kukacokat hosszában megtekerem, s belefektetem a sütőpapírral bélelt baguette-sütő mélyedéseibe.

Langyos helyen másfélszeresére kelesztem; ha megkelt, bevagdosom (lehet kreatívkodni a mintákkal), ha rusztikus külsőre vágyom, leszórom liszttel, és beteszem a hideg sütőbe. A sütőt 190 fokra begyújtom, és a hőmérséklet elérésétől számítva kb. 40-45 percig sütöm. A sárgaborsóliszt miatt szép pirosra sül, szóval látszani fog rajta, ha kész.


ezt olajos kézzel sodorgattam s nem liszteztem, csak bevágtam sütés előtt

Ruha alatt szoktam kihűteni, úgy kicsit puhul a héja, és pont finom ropogós lesz.

Ideális esetben csak hűlés után kéne felvágni, de ér picit langyosan is - mivel relatív vékonyak, egész hamar kihűl, annyit meg ki lehet bírni... :-)


Mindenféle varázslás nélkül, egy PUL-lal bélelt kenyérzsákban, a konyhapulton eláll simán 2-3 napig, az alatt el is szokott fogyni (sőt!). Ha netán mégse, akkor még később jó pirítva is, vagy melegszendvicsnek.


Jó étvágyat!


Ui: az idők járásának megfelelően kiszámoltam, nagyjából mennyire jön ki a 3 db baguette:

köles 840 ft/kg - 148 ft

sárgaborsó 800 ft/kg - 80 ft

útifű 6400 ft/kg - kb. 100 ft

burgonyapehely 2400 ft/kg - kb. 24 ft

lenmag 1720 ft/kg - kb. 10 ft

só, cukor

élesztő 40 ft/tasak

joghurt, házi, növényi kb. 700 ft/l kb. 105 ft


Ez összesen 507 ft, tehát nagyságrendileg 500 ft-ra jön ki a 2 vagy 3 db, ami 570 g, s 877 ft/kg, legyen mondjuk 900 ft. Ez a kilónkénti ára az alapanyagoknak, víz, munkadíj, elektromos áram és egyéb kutyafüle nélkül. (Csomó mindent nem is tudtam pontosan mérni, mert egy kanál hol ennyi, hol kicsit több vagy kevesebb, a teáskanálnyi só meg ilyen mennyiségnél elenyésző költség. Ha százszámra gyártanám a baguette-et, pékségként, akkor nyilván más lenne a szitu.)

Ez természetesen nem jelenti, hogy a boltban is ennyiért kéne árulják :-) és a végösszeg nagyban függ attól is, hogy az ember milyen áron jut az alapanyagokhoz: nekem pl a malom miatt a köles és a sárgaborsó sokkal olcsóbb, mintha köleslisztet és pl. csicserilisztet használtam volna. A joghurtot is én készítettem (ugyanúgy, mint ezt a gyümölcsjoghurtot itt, csak gyümölcs és vanília nélkül), szóval meglehetős mennyiségű meló is van benne ráadásul.


Ezzel együtt szerintem megéri itthon csinálni a dolgokat, mert még kész liszteket használva is számottevően olcsóbb, mint a bolti, arról nem is beszélve, hogy mennyivel finomabb!





bottom of page