top of page
  • Szerző képeJenei Szilvia

Krémes tejszínes-kelkáposztás tészta (gluténmentes, vegán)

Mint a múltkori bejegyzésben is írtam, szert tettem egy HATALMAS kelkáposztára a Lidlben, igencsak leárazva, ráadásul tök szép sötétzöld levelei voltak - egyértelmű volt, hogy nem fogom ott hagyni... De mivel tényleg hatalmas volt, biztos voltam benne, hogy szükség lesz némi kreativitásra, hogy ne kelljen hetekig kelkáposztafőzeléken élnünk.

(Tudja valaki, miért gigantikus mostanában minden zöldség a szupermarketekben...? Igen, tudom, menjünk piacra - de itt télen, a közeli piacon kizárólag nagybanis zöldséget árulnak, ami ugyanekkora, cserébe jóval drágábban.)



Mióta egyébként növényevők lettünk, sokkal kreatívabban tudom elkészíteni a zöldségeket, képes vagyok túllátni a köret/leves/főzelék triumvirátuson :-)

Ezzel együtt, úgy voltam vele, nem árt némi kutatómunka, s egyik este felcsaptam a kedvenc Fooby appomat (linkhez katt a képre), s rákerestem a kelkáposztás receptekre. Ha netán letöltitek, az appban van egy külön szekció a szezonális zöldségeknek - érdemes időnként vetni rá egy pillantást: a szezonális zöldségek általában finomabbak és olcsóbbak is a világvégéről idereptetett vagy fóliasátorban kényszerérlelt szezonon kívüli társaiknál.

Nade vissza a recepthez és a kelkáposztához.


Szóval a kelkáposztából amúgyis elég sok mindent tudok csinálni:

  • klasszik kelkáposztafőzelék

  • modernizált verzió vöröslencsével és paradicsommal

  • frankfurti leves

  • rakott kelkáposzta

  • krémleves

de speciel tésztával még sose kóstoltam.

Így aztán, mikor megláttam a krémes, kelkáposztás tészta receptjét, rögtön tudtam, hogy valamit tutira kezdenem kell vele! Szerencsére annyira bonyolult nem is volt: nyilván kihagytam a Speckwürfeli-t (húsos szalonnakockák), a tejszínt házi-növényire cseréltem, meg egyszerűsítettem kicsit a folyamaton, hogy hamarabb kész legyen, és kevesebb edényt kelljen elmosogatni.

Cserébe némi matekozás szükségeltetik a főzési idők miatt,

de szerintem ennyi belefér.

Ja, és aki nem szereti a kelkáposztafőzeléket, az is próbálja ki bátran, mert egyáltalán nem hasonlít az íze! Teljesen más a fűszerezés ugyanis.


Hozzávalók 2-3 adaghoz:

  • 150-200 g száraztészta, lehetőleg nem spagetti, hanem valami apróbb.

  • 250-300 g kelkáposzta, levelekre szedve és viszonylag vékonyan felcsíkozva

  • 1 kisebb fej hagyma

  • 2 dl (növényi) tejszín - nekem rendszeresen marad a joghurtkészítésből 2-3 dl, mert a gépem 1.3 literes, a joghurtkészítőbe meg csak 1 liter fér, szóval azt használtam, de persze másmilyen is jó hozzá. Semmiképp ne legyen édesített!

  • 2 tk sörélesztőpehely

  • frissen őrölt bors

  • opcionálisan chili pehely a tálaláshoz


Elkészítés:

A hagymát karikákra vágtam, a kelkáposztát meg ugye csíkokra (lásd feljebb), és gyorsan matekoztam egyet, a cél ugyanis, hogy a kelkáposzta és a tészta együtt, egy lábosban tudjanak megfőni úgy, hogy egyik se maradjon nyers, de ne is főjön pampuskává.

  • a kelkáposztát hideg vízben teszem fel főni, és forrástól számítva 10 percet fogom főzni

  • a tésztát viszont forrásban levő vízbe kell tenni, s típus függvényében valahány percig főzni

Na ezeket kell összehangolni!

Nekem most olyan tésztám volt, aminek 5 perces a főzési ideje: vöröslencse-édesburgonya kombináció, és rendszeresen hálával gondolok a feltalálójára, mert nagyon finom, jók az összetevői (csak vöröslencse és édesburgonya van benne), és 5 perc alatt kész! Szóval jelen esetben a tészta 5 perc, a káposzta meg 10.

Tehát feltettem főni a káposztát enyhén sós, hideg vízben. Mikor már forrástól számolva 5 perce főtt, utánaküldtem a tésztát, s onnantól, hogy újra felforrt, még 5 percig főztem.


A főzővízből eltettem egy merőkanálnyit, a többit meg leöntöttem.


A hagymát egy tapadásmentes serpenyőben kicsit megdinszteltem, hozzáadtam a tésztás-káposztás keveréket, ráöntöttem a tejszínt, a félretett főzővizet, sóztam-borsoztam, megszórtam egy kis sörélesztőpehellyel, összeforraltam, és kész!


Igen, tényleg ennyi :-)

A legmacerásabb amúgy szerintem a káposzta csíkozása volt, de ha az ember nem levelekkel küzd egyenként, hanem mondjuk egy gerezd káposztája van, akkor az se egy hosszú lejáratú program.


Tálaláskor lehet rá szórni egy kis chilit, vagy frissen őrölt borsot, ha valaki szereti, de anélkül is finom



Jó étvágyat!




bottom of page