top of page
  • SzerzÅ‘ képeJenei Szilvia

Szilveszteri (kamu)kocsonya (vegán) - mert Pista szerint nincs újévi reggeli kocsonya nélkül!

Igazi kocsonyát még sose főztem, de mióta Pistával növényevők lettünk, foglalkoztatott a gondolat, miként lehetne megvalósítani a kocsonyát az újévi reggelihez... Az évek alatt kipróbáltam többféle receptet, nagyjából mind jó is lett, de mindig ott volt a 'na majd legközelebb kicsit ígyebbül, úgyabbul kéne csinálni'. Aztán idénre kikristályosodott az IGAZI recept, amit közös megegyezéssel megtartunk!

Abból indultam ki, hogy a kocsonya voltaképpen egy sokáig főtt, erős húsleves, szóval akkor induljunk ki a húsleves receptjéből (erről van szó). Aztán körbekérdeztem, hogy ki mivel fűszerezi a kocsonyát, és igyekeztem annyit megvalósítani belőle, amennyit tudtam, anélkül persze, hogy különböző jószágok különböző testrészeit használtam volna a recepthez.


Az igazi kocsonyához képest kicsit keményebb az állaga, cserébe tök szépen ki lehet fordítani a tálból (aka 'szalonkocsonya'). És persze az íze sem ponnnt ugyanolyan, de nemcsak szerintem, hanem Pista szerint is hozza az újévi kocsonya-élményt :-)



És akkor a recept: Hozzávalók:

- egy bármilyen tök bele: a szálas rész a magokkal. Lehet elaggott cukkiniből, sima főzőtökből, karácsony körül meg persze sütőtökből is csinálni - leveszöldség igény szerint: sárgarépa, zeller, fehérrépa, zöldborsó... - 1 nagy fej hagyma - 3-4 gerezd fokhagyma + 1 gerezd nyersen összenyomva - fél liter levenként 1 tk agar agar - só, szemes bors, babérlevél

Elkészítés:

A tök beléből, a hagymából, egész gerezd fokhagymákból, sóval, borssal, babérlevéllel egy jó erős 'húslevest' főztem. Ez egészen kis lángon gyöngyözve főzést jelent órákon át, szóval érdemes rögtön reggeli után hozzáfogni (eddig minden ugyanúgy, mint a húsleves, csak pluszban van benne babérlevél is). Ha már jó illata van, és késznek nyilvánítom, akkor leszűröm. Itt jön a képbe a nyersen összetört fokhagyma: beleteszem a sűrűbbik szűrőmbe, s azon keresztül szűröm lábosba a lét - ettől jó fokhagymás lesz, szóval csak annyi lét eregetek át rajta, amennyit kocsonyásítani akarok, a többit meg lehet enni később belefőtt zöldségekkel, cérnametélttel levesként. Én most 1 liter lével csináltam, abból 4 tálka kocsonya lett. A lébe kb. fél óra alatt belefőztem a zöldségeket. Közben kiválogattam a tálkákat, s kiöblítettem őket hideg vízzel, hogy könnyebb legyen később kiborítani belőlük a kocsonyát. Mikor megfőttek a zöldségek, kihorgásztam őket, szépen elrendeztem a tálkák aljában, a lébe meg belekevertem 2 púpos tk. agar agart, s felforraltam. Mikor elforrta a habját (kb. 2-3 perc), igazságosan szétosztottam a tálkákban levő zöldségeken, s bevittem a spájzba hűlni. Mikor már langyosra hűltek, egy tiszta papírtörlővel óvatosan felitattam a tetejükről a tökmagból kifőtt olajat, hogy szebb legyen, de ez a lépés nem létfontosságú - főleg, hogy a tálkából kiborítva ez a része úgyis alulra kerül...


Tálaláskor kis pirospaprikával szórtuk meg (Pista erőssel, természetesen), meglocsoltuk kis citromlével, és pezsgőt meg narancslevet ittunk hozzá :-)


BÚÉK 2021!


bottom of page