top of page
  • Szerző képeJenei Szilvia

Zöldséges puliszka (gluténmentes, vegán)

Újfent egy 'dobjunk be mindent a sütőbe és fussunk ki a konyhából'-recept következik. Vajon miért kell nekem mindig a legmelegebb napokat választani a sütéshez...?


Ez a recept is úgy készült, mint a múltkori gnocchis, hogy be kellett gyújtsam a sütőt, és mivel ebből fakadóan hosszú távon nem lehetett megmaradni a konyhában, gondoltam, beteszem az ebédnek valót is, és majd csak akkor megyek vissza, ha kész. Jelentem, sikerült, és még ráadásul igen kiváló is lett!

Azóta már háromszor újráztunk különböző időjási viszonyok közt, szóval a recept mindenképp 'megtartós': mostanában nincs olyan rémületesen meleg, simán lehet a működő sütővel egy légtérben tartózkodni, de ilyenkor is jól jön egy olyan recept, ami 'szülői felügyelet nélkül', magától elkészül.



Az egyik kedvenc szakácskönyvemben (Anya Kassoff: Simply Vibrant) van egy sült káposzta recept. Alapvetően őszi-téli cucc, részint ugye a sütő miatt, részint mert a káposzta inkább téli étel, és sárgarépával, ilyesmikkel van párosítva. Minap viszont a piacon nem tudtam ellenállni a friss, nyári fejeskáposztának, úgyhogy úgy gondoltam, tegyünk egy csavart a dologba, s legyen nyári a fűszerezés is.

Így került bele paradicsom, hagyma, olajbogyó.

A fűszerezést lehet variálni: első körben provence-i fűszereket tettem hozzá a nyár jegyében, de másodjára szert tettem némi grillzöldség-fűszerkeverékre (ajándékba kaptuk), úgyhogy gondoltam, kipróbálom azzal. Mindkét verzió igen jó lett, szóval csak kreatívan!


Köretnek pedig puliszkát csináltam, mert az 10 perc alatt kész, de krumplipürével vagy rizzsel is el tudom képzelni, hogy jó lehet.


Hozzávalók 2-3 adaghoz:

a zöldségekhez:

- fél fej nyári fejeskáposzta (kb. 1/2 kg) cikkekre vágva

- 2 nagyobb paradicsom szintén cikkekre vágva

- 1 hagyma felkarikázva

- 1 marék magozott olajbogyó

- 2 ek balzsamecet

- 4 ek olívaolaj

- provence-i vagy grillzöldség- vagy bármilyen fűszerkeverék, ami épp van otthon és jó ötletnek tűnik

a puliszkához

- 1 pohár kukoricadara (a pohár nagyságát igazítsuk az ebédelők számához: én 1.5 dl-es gyerekpoharat használtam most, ebből lett két bőséges adag)

- 2 pohár (növényi) tej

- 2 pohár víz

- 1 gerezd fokhagyma

- 1 ek. sörélesztőpehely (elhagyható)

- só, bors


Elkészítés:

A sütőt befűtöm 190 C-ra légkeverésen, s egy sütőtálat kibélelek sütőpapírral.

A zöldségeket felvagdosom (lásd feljebb), s belerétegezem a tálba: alulra fektetem a káposztaszeleteket, rá a paradicsomot, közé szórom az olajbogyót és a hagymát. Az egészet megsózom egy picit és frissen őrölt borsot is teszek rá.

Egy tálkában elkeverem az olajat, ecetet és a fűszerkeveréket, s az egészet ráöntöm a zöldségekre. Picit átkeverem (óvatosan, hogy a káposzta alul maradjon), s lefedem a tálat alufóliával.

Eddigre tuti bemelegedett a sütő, úgyhogy beteszem, és 25 percig sütöm lefedve, aztán leszedem róla a fedőt, s még kb. 20 percig sütöm. (Az első 25 percet érdemes nyáron a konyhán kívül tölteni, s csak aztán visszamenni puliszkázni.)


A puliszkához egy lábosba öntöm a tejet, vizet, kicsit megsózom, s belepréselem a fokhagymát. Lehet reszelni is, de a vagdosás itt most nem annyira nyerő - kivéve, ha tényleg teljesen picurkára tudja valaki aprítani. Ha felforrt, beleszórom a kukoricadarát, s közben folyamatosan keverem egy kézi habverővel, hogy eloszlassam a keletkező galuskákat. Ha ez megvan, s újra felforrt, leveszem egész kis lángra, ráteszek egy fedőt, s még kb. 5 percig főzöm időnként átkeverve. Ha besűrűsödött, belekeverem a sörélesztőpelyhet, visszateszem rá a fedőt, s pár percig pihentetem - addig mondjuk meg lehet teríteni.



Tálaláskor a tányérba szedek pár kanál puliszkát, és szépen elrendezem a tetején a sült zöldségeket.


Lehet rá szórni (kamu vagy igazi) parmezánt is, tök jól illik hozzá, de anélkül is finom.


Jó étvágyat!


Friss bejegyzések

Az összes megtekintése
bottom of page