top of page
  • Szerző képeJenei Szilvia

Kovászos (!) kenyérsütő workshopon jártam - Horváth Juditnál

Elöljáróban két dolog: egyrészt ez most jó hosszú lesz, szóval kávét, teát, kekszet készítsetek...

másrészt pedig nem szponzorált tartalom - sajnos :-) -, semmilyen üzleti kapcsolatban nem vagyok Judittal, ugyanúgy kifizettem a tanfolyam díját, mint mások. 'Csak' azért ajánlom kipróbálásra, mert jó.

Csapjunk is bele!


Valahogy mióta megkaptam a glutén-plecsnit, azóta egyre gyakrabban csinálok olyasmiket, amikről korábban kijelentettem, hogy márpedig éééén soha...!


A malomvásárlással kezdtem: úgy voltam vele, ha lehet liszteket kapni, mi a csudának vegyek én malmot? Őröljön a molnár :-) (Itt írtam bővebben a malomvásárlási hercehurcánkról, és arról, mi vezetett odáig, hogy elveimet felrúgva végül mégis megvettem. A pink műköröm egyelőre várat magára...)


A másik ilyen dolog a kovászolás volt: már 2020 előtt is a környezetemben elég sokan nevelgettek otthon kovászt, de aztán a koronavírus járvány mellékhatásaként kábé én maradtam az egyetlen, aki továbbra is kitartott az (akkor még búzalisztes) élesztős kenyérsütés mellett. Úgy voltam vele, hogy teljesen finom kenyeret tudok sütni minimális élesztővel (itt találjátok ezt a receptet, ez NEM gluténmentes!),

minek nekem még az életem bonyolítani mindenféle kovászokkal, etetéssel, előtésztával, anyámtyúkjával...?

Mígnem aztán 2021-ben gluténmentes étkezés jött, kenyérsütés ment, és hirtelen nulláról újra kellett tanulnom egy olyan dolgot, ami korábban már becsukott szemmel, mérleg nélkül, fél kézzel is ment. Nem volt egy vidám időszak, de sikeresen átverekedtem magam rajta: kábé tavaly év elejére már biztonsággal tudtam kenyeret sütni, bolti lisztkeverék nélkül, glutén-, tej- és tojásmentesen. Nem mellesleg sokkal olcsóbban, mint akár egy bolti GM kenyér, akár egy GM kenyérlisztkeverékből, otthon sütött verzió. (Ennek a receptjét itt találjátok, a lisztkeverékekről pedig itt egy szösszenet.)


Aztán az egyik kedves ismerősömnél egyszer ettem házi, kovászos, gluténmentes kenyeret, minek következtében hirtelen revideáltam nézeteimet, és elkezdtem követni Judit blogját (Mentes Kovászműhely/Free From Sourdough Lab). Innentől már egyenes út vezetett a vágyhoz, hogy én is süssek ilyen csodákat - bár azt továbbra sem bánnám, ha itt a sarkon nyitna valaki egy pékséget... :-) De addig is, míg ez megtörténik, érzéseim szerint sohanapján kiskedden, nekifogtam a kovászolásnak, előtésztástól, hajtogatástól, mindenestől... Egyelőre meglehetősen gyerekcipőben jár a dolog, szóval nem mostanában fogom megtölteni a blogot vadiúj kovászos receptekkel, de a tanfolyamról szívesen beszámolok, hátha másnak is érdekes lehet.



Tehát egy kellemes szeptemberi napon felkerekedtem, s meg se álltam Judit stúdiójáig, hogy három másik résztvevővel együtt mindenféle kenyereket, zsemléket és ropikat süssünk, miközben megtanuljuk a kovászolás alapjait, hogy mi, hogy s miért történik a kenyérben kelés és sülés közben, és miért nincs értelme gluténmentes verzióban a 36 órán keresztül kelesztett kenyérnek. Tekintve, hogy a kovászos kenyér sütése nem egy kétperces dolog (hello, kenyérsütőgépes receptek! :-)), gyakorlatilag ott töltöttük az egész napot.



Őröltünk lisztet, megismerkedtünk a különféle dluténmentes gabonákkal és egyéb magokkal.

Megtanultuk, mit jelent a pékszázalék.

Alapanyagokat méricskéltünk.

Kenyértésztát gyúrtunk.

Többféle kenyeret formáztunk.

Megtudtuk, miért jó zsiradékot tenni a tésztába, és hogyan jön létre az umami íz.

Kiderült, hogy miért s hogyan kell bevágni a kenyér kérgét sütés előtt.

És hogy mi a trükkje a digitális mérlegen való mérésnek.

Csináltunk ropit is :-)

Sőt, csokis zsemlét!

Kaptunk kovászos és kovászmaradékos recepteket is, hogy tutira semmi ne menjen kárba, és mindig legyen itthon valami finomság.

És megtanultuk életben tartani a kovászt - legalábbis őszintén remélem... :-)


És még ebéd is volt, természetesen főszerepben a kenyérrel!


A tanfolyam végén pedig egy nagy doboz finomsággal és egy adag kovásszal a kezünkben, és némi tudománnyal a fejünkben indultunk haza - részemről pedig rengeteg ötlettel, hogy mi mindent fogok sütni, és melyik receptet hogy fogom átvariálni. Klasszik... :-) Most már csak azt kell kitalálni, hogy mégis mikor?! Bár mintha lenne még néhány nap szabim az évre...



Bónusz, hogy Pistának is ízlett minden, úgyhogy megszavazott nekem egy karácsonyi sütögetős tanfolyamot is.

Szóval folyt. köv.!





Friss bejegyzések

Az összes megtekintése
bottom of page